The Girl Without Hands (2016)

Animasi menggunakan cat air dengan stroke yang engaging. Terasa melekat menonton dengan bunyi dan warna yang minimal. Girl Without Hands / La Jeune Fille sans mains (2016) oleh Dir. Sébastien Laudenbach dari Perancis.

Animasi segar dengan teknik memukau yang diadaptasi dari pentas teater dongeng oleh Brothers Grimm ini telah ditayangkan pertama kalai di ACID section Sewaktu 2016 Cannes Film Festival. Filem ini juga bertanding dalam 2016 Annecy International Animated Film Festival, yang membawa pulang Jury Distinction award.

Ia mengisahkan tentang seorang gadis yang telah dijual kepada syaitan akibat kegelojohan si bapa termakan janji emas dari makhluk terkutuk itu. Kesucian jiwa si gadis telah menghalangnya dari dinodai syaitan. Tangannya telah dikapak si bapa rentetan desakan syaitan yang datang menuntut janji.

Akibat kecewa dengan si bapa, gadis ini melarikan diri mencari suaka dan menjauhkan diri dari syaitan yang berhati jahat. Kesucian jiwa sang gadis menemukannya dengan dewa sungai yang menjadi sekutu ikhlasnya. Syaitan sentiasa kalah, namun, syaitan tak pernah berputus asa berbuat onar demi menodai si gadis.

Dia punya perasaan menonton animasi berasaskan lukisan air dengan stroke yang engaging ni, buat kita rasa nak tonton lagi. Kesialan yang dikalahkan dengan kesucian hati dan kejernihan air ini diceritakan dengan gabung jalin warna, bunyi dan emosi.

Tontonlah Girl Without Hands / La Jeune Fille sans mains (2016)